Något som de flesta större företag och myndigheter har är en telefonväxel. Det finns ett enormt stort utbud av olika växeltjänster och aktörer som erbjuder färdiga lösningar. Vilket man väljer beror helt på vad man är ute efter.
Här kan man läsa om att en kommun i Finland haft väldigt mycket problem med sin telefonväxel den senaste tiden. Kommunen har anmält problemet till den aktör som är ansvarig för växel men de har kommit tillbaka med ett svar att problemen beror på att tjänsten är väldigt ny. Det var i september i år som kommunen valde att lägga ut växeltjänsten på just den här aktören, efter att man konstaterat att det var billigare än att sköta tjänsten själv. Om det här billigare alternativet visar sig vara bättre i slutändan återstår att se man just nu ser det i alla fall ut som att man har lite problem med tjänsten just på grund av att man ännu söker sig fram och försöker få tjänsten att fungera.
Vilken lösning väljer ni?
Att företag, myndigheter och kommuner låter utomstående aktörer sköta telefonväxeln åt dem är inget som är ovanligt. Ofta blir det billigare att låta någon göra det åt en än att man ska sätta egna resurser på det. Om man söker på aktörer som arbetar just inom det här området ser man att det finns ett flertal som erbjuder bra lösningar och exempelvis är Cellip telefonväxel ett utav alternativen som är bättre än andra. Det finns även de som väljer att se sig om efter helt andra lösningar när det kommer till växeln. På Sveriges Radio kan man läsa att Varberg kommun är den första i Sverige som stänger sin telefonväxel för att istället införa Skype för alla anställda. Kommunen erkänner att det inte har varit helt lätt att få till den nya kommunikationslösningen och att många teleoperatörer inte riktigt hänger med eftersom de är väldigt tidigt ute med detta. Det här skiftet handlar inte bara om att byta telefonilösning utan syftet är även att skapa ett system för integrerad kommunikation och att användaren själv ska kunna välja om den vill ringa i datorn eller mobilen.
Ny svensk teknik inom området 
De som har hoppat på tåget och bytt till Skype kanske kommer att ångra sitt val i framtiden. Det är nämligen så att svensk teknik kan komma att slå undan benen för tjänster som exempelvis Skype och andra aktörer inom ip-telefoni, skriver idg.se. De aktörer som redan finns på marknaden anser dock att den här nya tekniken enbart ska ses som ett nytt bidrag i den mångfald som finns på marknaden. Bland annat säger Cellips grundare att det är ett bra initiativ men att det saknar viktiga komponenter som användarna vill ha. Några punkter som den här nya tekniken ligger efter på är:
- Telefoniststödet.
- Köfunktionerna.
- Kopplingarna till kundvårdssystem.
- Automatiskt talsvar.